Salesmanager: ‘We willen u uit de markt halen’

Salesmanager

Wie trapt nog in de verkooptrucjes van snelle salesmanagers? Wanneer beseffen die jongens en meisjes dat klanten serieus genomen willen worden? Is een langdurige en betrouwbare relatie niet belangrijker dan een snel verkoopsucces?

Onduidelijke verkoopvoorwaarden

Enkele maanden geleden gingen mijn vrouw en ik op zoek naar een nieuwe keuken. Na een speurtocht op internet kwamen we bij een bekende ‘keukenboer’. Nu wide het toeval dat dit bedrijf net uitgebreid negatief in het nieuws was geweest vanwege onduidelijke verkoopvoorwaarden. We waren dus op onze hoede en voorbereid op gladde verkopers. Die zouden ons immers niet laten vertrekken zonder dat we een handtekening hadden gezet onder een verkoopcontract voor een keuken die duurder was dan we zelf hadden begroot.

Schets op schaal

Vol goede moed stapten we de showroom binnen en voor we het in de gaten hadden zaten we aan tafel met een verkoopadviseur. Voorbeelden van werkbladen, kastjes en kranen werden uit de kast getrokken. De man maakte zelfs een schets op schaal en we kregen een smakelijke versnapering aangeboden.

Koffie en tosti’s

Toen kwam het grote moment, het antwoord op de vraag wat dit allemaal zou gaan kosten. Zoals gezegd, waren we terdege voorbereid en we wisten dat we niet boven een bepaald budget zouden gaan. Zelfs niet na de koffie en de tosti’s. Toch viel het bedrag waarmee de verkoper op de proppen kwam flink tegen. In ieder geval lag het ver boven onze financiële limiet.

Aantrekkelijke aanbieding

Daar had de man echter een passende oplossing voor. “Even met mijn collega’s overleggen en proberen u uit de markt te halen”, liet hij weten. Mijn vrouw en ik keken elkaar enigszins verschrikt aan, maar blijkbaar bedoelde hij gewoon dat hij ons na die ruggespraak een aantrekkelijke aanbieding zou doen.

Kopen met fikse korting

Nadat we een paar uur in de showroom en aan het bureau van de verkoper hadden doorgebracht, verlieten we inderdaad het pand met een getekend contract. Daarin hadden we ons verplicht een keuken af te nemen. Met een fikse korting, dat wel. Toch zat ons iets niet lekker. De verkoper had namelijk doen voorkomen dat de alom verkondigde kortingsactie binnen 24 uur voorbij zou zijn.

Bekomen van de schrik

Eenmaal thuis, en bekomen van de schrik van een fikse uitgave, bleek echter dat die actie nog enige tijd zou duren. Er was dus geen enkele aanleiding geweest voor een snelle beslissing. Jammer, want zo bleven we ondanks de aantrekkelijke deal toch met een onbestemd gevoel zitten. En ieder keer als ik nu naar die keuken kijk, moet ik aan dit voorval denken.

Snel en dynamisch

Deze gebeurtenis kwam ook bovendrijven toen ik onlangs werd gebeld door een vrolijk klinkende jongeman van een website waar voor freelancers vraag en aanbod bijeen werden gebracht. U kent dat wel, snel en dynamisch. Vol belangstelling informeerde hij naar mijn activiteiten en mijn ervaring. ’t Was allemaal ‘super’ en ‘top’ en naar zijn oordeel was ik ‘by far’ de meest geschikte kandidaat voor een interessante klus die net was binnengekomen.

Gouden bergen

Ik geef toe dat ik in vervoering raakt door het enthousiasme van de beller. Totdat de aap uit de mouw kwam. Op een slimme manier maakte hij een bruggetje naar het eigenlijke doel van zijn telefoontje toen hij vroeg of ik een abonnement wilde nemen op zijn website. Gouden bergen beloofde hij me, maar over die aantrekkelijke klus repte hij met geen woord meer. Net als de verkoper bij de ‘keukenboer’ wilde hij een aantrekkelijk aanbod doen, maar daartoe moest hij eerst overleggen met zijn collega. Blijkbaar wilde ook hij mij ‘uit de markt’ halen. Na een minuut kwam hij weer aan de lijn en deed hij mij een aanbieding die ik volgens hem onmogelijk kon weigeren.

Opdracht al vergeven

Binnen een half uur nadat we ons gesprek hadden beëindigd, arriveerde er een e-mail in mijn digitale brievenbus. Daarin herhaalde de snelle en dynamische jongeman zijn aanbieding. Blijkbaar was de opdracht waar hij het eerder over had al vergeven, want daarover bleef het stil.

Misleidend verkooppraatje

Het zat me niet lekker, maar om overhaaste reacties te voorkomen, sliep ik er een nachtje over. Dat bracht mijn gemoederen tot bedaren. Na het ontwaken heb ik de beller bedankt voor zijn aanbod en hem gemeld dat ik er geen gebruik van zou maken. Om nog wat extra zout in de wonden te strooien, schreef ik hem dat ik had overwogen mij voor een jaar aan zijn bedrijf te verbinden. Door zijn dynamische maar misleidende verkooppraatje was hij er helaas, in tegenstelling tot de keukenverkoper, niet in geslaagd mij ‘uit de markt te halen’. Wanneer zouden die verkooptijgers nou eens beseffen dat klanten serieus genomen willen worden en een langdurige relatie belangrijker is dan een snel succesje? Spreek en schrijf klare taal. Daar bereik je meer mee.

Geplaatst in schrijfnieuws en getagd met .

Dagelijks ben ik in de weer met taal en tekst en houd ik koers in de dynamische wereld van de hedendaagse media. Ik blog, schrijf en redigeer teksten en verzorg journalistieke producties. Tijdens mijn schrijfworkshops en -presentaties draag ik mijn kennis over. Anderen leren betere teksten te schrijven geeft me voldoening. Vooral als de auteurs meer plezier krijgen in het schrijven.

Geef een reactie