Zo schrijf je een jubileumboek of -magazine

Heb je een eigen bedrijf en vier je binnenkort een jubileum? Heb je jaren gebouwd aan je eigen onderneming en wordt het nu tijd om het roer uit handen te geven? Dan heb je ongetwijfeld flink wat te vertellen. Leg je verhaal vast in een boek of in een magazine. Daarmee beschik je over een waardevol document voor jezelf en voor degenen die met jou het bedrijf hebben opgebouwd. Met een jubileumboek of -magazine heb je ook een bijzonder relatiegeschenk in handen. Je relaties zullen het waarderen.

Jubileumboek als indrukwekkend naslagwerk

Viert je dorp, stad, vereniging of organisatie binnenkort een jubileum? Dan is een uitgelezen moment om een jubileumboek of -magazine te publiceren. Een uitgave vol wetenswaardigheden en verhalen van mensen van toen en nu. Foto’s, krantenknipsels, brieven, documenten, folders en aanplakbiljetten gecombineerd met aansprekende teksten. Samen maken ze een indrukwekkend naslagwerk dat bij medewerkers, relaties of bewoners een prominente plaats in de boekkast krijgt.

Hoe begin je aan een boek of magazine?

Om een jubileumboek samen te stellen is flink wat tijd nodig. Ook het maken van een speciaal magazine vergt al snel enkele maanden. Natuurlijk wil je dat het boek of het magazine op de dag van het jubileum feestelijk kan worden gepresenteerd. Ga daarom eerst na wanneer het jubileum precies is. Het verstandig om zeker een jaar voor die datum te beginnen. In overleg met de opdrachtgever maak ik een productieschema. Aan de hand van deze planning gaan we aan de slag.

Jubileummagazine

Stap voor stap

Neem contact met me op, zodat we vanaf het eerste begin samen kunnen optrekken. Ik begeleid het project, (her)schrijf en redigeer de teksten, help bij het afnemen van de interviews en adviseer bij de volgende stappen.

  1. Een projectgroep samenstellen en aan het werk gaan
    1. Enthousiaste mensen zoeken om samen plannen maken.
    2. Bedenken wat er in het boek moet staan, waar de informatie is te vinden, welk archiefonderzoek er moet worden gedaan en wie er geïnterviewd moeten worden.
    3. Een plan van aanpak, een productieschema en een taakverdeling maken.
  2. Nagaan of er subsidies of sponsorgelden beschikbaar zijn.
    1. Bij historische boeken zijn er mogelijkheden voor subsidie.
    2. Bedrijven zijn vaak op zoek naar interessante mogelijkheden om een project te ondersteunen.
  3. Inschakelen van een professionele fotograaf
    1. Voor de uitstraling van een gedrukte uitgave is beeldmateriaal van hoge kwaliteit vereist.
    2. De fotograaf kan ook de foto's tijdens de interviews maken.
  4. Inzet van een vakkundige grafisch ontwerper
    1. Tekst en beeld maken samen het boek of magazine als een deskundige vormgever er mee aan de slag gaat.
    2. Bij een strakke planning kunnen verschillende onderdelen van het project parallel lopen.
  5. Keuze maken uit het materiaal
    1. Welke foto's gebruiken en welke niet?
    2. Voegen we documenten, brieven of krantenartikelen toe?
  6. Meelezers werpen een frisse blik
    1. Inmiddels begint de uitgave vorm te krijgen en moeten we de foutjes corrigeren.
    2. In deze fase zijn kritische meelezers belangrijk.
  7. De drukker gaat aan de slag
    1. Als alle concepten zijn goedgekeurd kan het materiaal naar de drukker.
    2. In een eerdere fase hebben we met het projectteam het formaat van het boek of magazine gekozen en de papiersoort uitgezocht. 
  8. Boekpresentatie en promotie
    1. Als het boek of magazine van de drukker komt breekt een spannend moment aan.
    2. Tijd voor een feestje, want het verschijnen van boek of magazine is de kroon op maanden hard werken.

Ben je enthousiast geworden, ga je de stap zetten om je verhaal op te schrijven of door mij vast te laten leggen? Wil je weten wat het kost? Heb je andere vragen? Laat het me weten.

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Stuur me een berichtje

binnen 24 uur neem ik contact met je op