Wandelingen en fietsroutes bieden kansen

Portugal is populair bij vakantiegangers, maar het aanbod is eenzijdig en de eisen veranderen. Daarom moet de toeristenindustrie in de Algarve het assortiment aan producten en diensten drastisch uitbreiden, blijkt uit onderzoek van de ANA, de nationale overkoepelende organisatie van vliegvelden.

Jarenlang trokken het aangename klimaat, de vriendelijke bevolking, de vele culinaire geneugten en de goudgele stranden van de Algarve miljoenen toeristen. Nog steeds leidt dat vooral in het hoogseizoen tot grote drukte, maar buiten de zomermaanden wordt het stil. Vakantieverblijven liggen er dan verlaten bij, restaurants sluiten de deuren en attracties gaan in de winterstand.

Blik op Portugal - NCA

Dat Portugal zo populair is, komt niet alleen door het aangename klimaat, maar ook doordat het land in vergelijking met andere zonbestemmingen relatief veilig is. Op de websites van reisaanbieders worden bijvoorbeeld Tunesië, Turkije en Egypte nog altijd aangeprezen als ‘place to be’ voor degenen die overwegen een reisje naar de zon te boeken. Ondanks de inspanningen van de reisbureaus laten de toeristen het echter massaal afweten. Wie wil er immers nog naar Turkije, een land dat steeds meer op een dictatuur gaat lijken? En kun je op het strand in Tunesië nog ontspannen op je zonnebed liggen? Egypte is uit de gratie en door de vluchtelingencrisis ziet ook Griekenland het aantal buitenlandse vakantiegangers afnemen.

Vijf miljoen overnachtingen

Portugal is één van de landen die profiteert van de ontrust elders in Europa en in de Arabische landen. Even wat cijfers. Vorig jaar augustus registreerden hotels en andere accommodaties in de Algarve ruim vijf miljoen overnachtingen. Op de website van TripAvisor lieten vakantiegangers in 2016 ruim 800 duizend beoordelingen over hotels, vakantiewoningen, restaurants en attracties achter. Meer dan de helft van alle toeristen die naar Portugal komen, verblijft in de Algarve. Zestig procent van de beroepsbevolking verdient er zijn brood in de toeristenindustrie.

José da Silva, correspondent van BNR Nieuwsradio in Lissabon, vindt het logisch dat Portugal aantrekkelijker wordt. “Het is nog steeds een van de goedkoopste landen in Zuid-Europa en het heeft zowel strand als cultuur”, zei hij in een radioreportage. Volgens Da Silva gaven toeristen vorig jaar gemiddeld een miljard euro per maand uit. Dat is een verdubbeling in vergelijking met 2015. Keerzijde is dat die groeiende populariteit zal leiden tot een prijsstijging, verwachten reisorganisaties.

Veiligheid en minder criminaliteit

Het gevoel in een veilig land te verblijven is voor veel toeristen een belangrijke reden om een vakantie in Portugal te boeken, maar is dat gevoel terecht? Uit het in maart gepubliceerde Relatário Anual de Segurança Interna, het officiële rapport met cijfers over de criminaliteit, blijkt dat de geregistreerde criminaliteit in Portugal vorig jaar het laagste niveau sinds 1998 bereikte. In de Algarve registreerde de politie ruim 21 duizend misdrijven. In 2008 waren dat er nog bijna 30 duizend. Rijden onder invloed voert met meer dan 1800 incidenten de boventoon, gevolgd door 1500 inbraken en ruim 1400 gestolen voertuigen. Opmerkelijk is dat het aantal geweldsmisdrijven vorig jaar met 5,2 procent steeg tot 998.

Nu is veiligheid een relatief begrip en deze cijfers moeten we in het juiste perspectief zien. Het gaat immers om geregistreerde aangiften en onduidelijk is hoeveel slachtoffers niet de moeite nemen om naar het politiebureau te gaan om proces-verbaal op te laten maken. Daarnaast gaat het vooral om ‘gevoel’. Wie slachtoffer of getuige van criminaliteit is geweest, zal ongetwijfeld met een slecht gevoel huiswaarts keren.

Scheve verhouding

Tel de lage criminaliteitscijfers, de goede bereikbaarheid en de indrukwekkende natuur op bij de meer dan driehonderd dagen zon en Portugal lijkt alles in zich te hebben om op een vaste plek in de top van favoriete vakantiebestemmingen te blijven. Toch liggen er risico’s op de loer, want het aanbod in de Algarve is eenzijdig en de verhouding tussen de piekmaanden en de rest van het jaar zorgt voor een onevenwichtige verdeling van de beschikbare capaciteit. Zo moet het vliegveld van Faro van juni tot en met september meer dan de helft van de jaarlijkse toeristenstroom verwerken. In de wintermaanden is het een stuk rustiger, want dan ligt het aantal reizigers tien keer lager. Deze scheve verhouding doet zich ook voelen bij de talrijke resorts, restaurants en attracties.

Dat moet veranderen. Daarom liet de ANA, de overkoepelende organisatie van vliegvelden in Portugal, onderzoeken welke kansen en bedreigingen er voor het toerisme zijn. Belangrijkste constatering is dat de populariteit van passieve zonvakanties afneemt. Overdag op het strand en ’s avonds in de bar beantwoordt niet langer aan de wensen van de hedendaagse toerist, want die heeft in toenemende mate belangstelling voor een actieve vakantie. ‘Soft adventure trips’, noemt het rapport dit. Vooral fiets- en wandelvakanties lijken de toekomst te hebben.

Kansen en innovatie

Om aan die veranderende behoefte te voldoen moet er nog wel het nodige werk worden verzet. Er zijn weliswaar verschillende wandel- en fietsroutes, maar de mogelijkheden worden niet optimaal benut. Zo is er te weinig betrouwbare informatie, zijn er nauwelijks uitgewerkte routes, blijft de marketing en promotie achter, is de bewegwijzering niet uniform en ontbreekt het aan actuele kaarten. Ook hebben verschillende fiets- en wandelpaden te kampen met achterstallig onderhoud waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Voor innovatieve ondernemers liggen er dus volop kansen. Zij kunnen bijvoorbeeld fiets- en wandeltochten met overnachting aanbieden, een verhuurbedrijf opzetten of fietsen repareren. Nederlanders hebben een reputatie hoog te houden als het gaat om fietsen en wandelen. Nergens zijn de faciliteiten daarvoor zo professioneel georganiseerd als in de lage landen. Aan een voortrekkersrol voor Nederlandse ondernemers lijkt daarom niet te ontkomen.

Dit is een bijdrage aan Blik op Portugal, het magazine van de Nederlandse Club Algarve (NCA)

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Geplaatst in .

Dagelijks ben ik in de weer met taal en tekst en houd ik koers in de dynamische wereld van de hedendaagse media. Ik blog, schrijf en redigeer teksten en verzorg journalistieke producties. Tijdens mijn schrijfworkshops en -presentaties draag ik mijn kennis over. Anderen leren betere teksten te schrijven geeft me voldoening. Vooral als de auteurs meer plezier krijgen in het schrijven.

Geef een reactie