Rapporten, webteksten, e-mails, brieven. We schrijven wat af. Maar die geschriften zijn vaak van een bedenkelijk niveau. Verwarring, irritatie en misverstanden zijn het gevolg. Slechte teksten kosten geld en ze zijn funest voor het vertrouwen in de onderneming.

Uit onderzoek van Josh Bernoff blijkt dat knullig geschreven zakelijke teksten bedrijven forse schade toebrengen. De Amerikaanse auteur interviewde 547 zakenmensen. Die lezen gemiddeld 25,5 uur per week en ongeveer een derde van hun ‘leestijd’ besteden ze aan e-mails. Van de geïnterviewden vindt 81procent dat ze kostbare tijd verliezen door gebrekkige teksten (te lang, geen structuur, onduidelijk, gebrek aan precisie en onnodig jargon). Rapporten blijken notoire boosdoeners, net als brieven en e-mails.

Online teksten scoren onvoldoende

Softwarebedrijf Arcolinx stelde vast dat vooral online teksten laag scoren. De medewerkers van dit bedrijf onderzochten de websites van 340 gerenommeerde merken (waaronder Gucci, Harley-Davidson en Exxon Mobil) en beoordeelden twintig miljoen zinnen van ruim 150.000 websites op grammatica, stijl en leesbaarheid. Slechts 31 procent van die teksten kon de toets der kritiek doorstaan.

Lage waardering en wantrouwen

Taalfouten maken dat lezers een tekst lager waarderen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht. Die lagere waardering raakt ook het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de tekst. Bezoekers van een webshop zien bijvoorbeeld af van voorgenomen aankopen als ze fouten in een webtekst aantreffen. Blijkbaar vertrouwen ze de winkel dan niet meer.

Weg met het stof

In bedrijven heerst vaak een improductieve schrijfcultuur. Op basis van bestaande documenten verschijnen nieuwe teksten met dezelfde onduidelijkheden. Nieuwe medewerkers schrijven op basis van oude teksten. Fouten gaan een eigen leven leiden en veroveren een vaste positie. Tijd om deze cyclus te doorbreken en het stof van de belegen teksten te vegen.

Doel van de teksttraining

Tijdens de basistraining ‘Effectief met tekst en taal 1’, leren de deelnemers standaardfouten herkennen en vermijden. Ze zullen met meer plezier betere teksten schrijven. Ook zijn ze in staat om duidelijk en klantgericht een boodschap te verwoorden in een verzorgde en gestructureerde tekst. Voorafgaand aan de training vindt een ‘intake’-toets plaats aan de hand van een door de deelnemers geschreven tekst.

Basis voor een educatief vervolg

De training geeft de deelnemers instrumenten om kritischer naar eigen teksten - en die van de collega’s - te kijken. Ook krijgen ze handvatten aangereikt om een duidelijk tekst te schijven die prettig leesbaar is. ‘Effectief met tekst en taal 1’ biedt een solide basis voor verdere gerichte training.

De deelnemers krijgen tal van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. We leggen een stevige theoretische fundering waarna we verschillende schrijfvaardigheden oefenen. Aan bod komen onder andere de volgende onderwerpen.

  • Vragen, luisteren, noteren, schrijven en schrappen
    • aan de hand van een kort interview schrijven de deelnemers hun eerste tekst
    • schrijven, schrappen, structureren
  • Weet voor wie je schrijft
    • de lezer, daar draait het om
    • sla de juiste toon aan
    • (in)formeel, persoonlijk, huisstijl
  • Vaagtaal, sjoemeltaal, managementtaal en ambtenarentaal
    • Jargon, nietszeggende woorden en loze begrippen
    • Korter, krachtiger en duidelijker
  • Structuur, stijl en zinsbouw
    • stijlfouten, zo herken je ze
    • opbouw, alinea’s, verbindingswoorden en verwijswoorden
  • Synoniemen, gereedschap voor inspiratie
    • Uitdagende synoniemenwedstrijd
    • Synoniemen voor de broodnodige variatie
  • E-mails die ertoe doen
    • Schrijf wat je bedoelt
    • Zo breng je de boodschap over
    • Zo krijg je een antwoord
  • Quiz ‘Tekst en taal’
    • Ter afsluiting een speels maar educatief element

Feiten en cijfers

  • Duur van de training: 3 uur
  • Maximum aantal deelnemers 8 per training
  • Plaats ‘in company’
  • Datum in overleg

Lijkt je dit nuttig voor je team?

Neem contact met mij op.