Zakelijk bloggen met een doordachte aanpak

Zakelijk bloggen. Ondernemers zien er vaak het nut van in, maar vrezen onvoldoende tijd en inspiratie te hebben om regelmatig over een interessant onderwerp te schrijven. Ook worstelen ze met gebrek aan blogideeën. Is die terughoudendheid  terecht? Misschien wel, maar er zijn tal van mogelijkheden om krachtige blogs te schrijven zonder dat het overdreven tijd en inspanning kost.

Zakelijk bloggen, houd pen en papier bij de hand

Effectief bloggen staat of valt met regelmaat en een doordachte aanpak. In deze blogpost zet ik een aantal mogelijkheden op een rij die helpen om effectiever en met meer plezier te bloggen. Ook laat ik zien hoe je voortdurend nieuwe blogideeën kunt opdoen. De volgende onderwerpen komen aan bod.

  • Gebruik van de dagelijkse actualiteit.
  • Vormgeven van je ideeën met een ‘mind map’.
  • Hoe synoniemen zorgen voor nieuwe invalshoeken.
  • Onnodige angst voor een writers block.
  • Pen en papier altijd bij de hand houden.

Volop in het nieuws

Dagelijks krijgen we een ongekende stortvloed aan mediaberichten over ons heen. Aan de informatiestroom lijkt geen einde te komen. Voordeel is dat al die berichten een onuitputtelijke bron van inspiratie vormen en talloze blogideeën genereren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de beursberichten. Alleen al het taalgebruik van de handelaren en experts is een blogbericht waard. Volg een paar dagen het beursnieuws, luister naar wat de analisten melden, en vooral hoe ze dat doen, en een nieuwe blogpost is geboren.

Ook nieuwsberichten met gebeurtenissen ‘om de hoek’ kunnen ideeën opleveren. Wat meldt de lokale of regionale krant? Meestal biedt dat nieuws aantrekkelijke aanknopingspunten voor een bericht op je blog. Bezwaar tegen de verbreding van een weg, de aanleg van een parkeerplaats, de sloop van een markant pand? Dit houdt de mensen in de omgeving van je bedrijf blijkbaar bezig. Speel daar op in, maar houdt er rekening mee dat lokaal en regionaal nieuws door veel mensen op de voet wordt gevolgd. Ongetwijfeld zullen zij een blogpost die daaraan is gerelateerd kunnen waarderen, maar ook kritisch lezen.

Zakelijk bloggen met een ‘mind map’

Soms kunnen er zoveel ideeën door je hoofd spoken dat je door de vele bomen moeite hebt het bos te zien. Dan kan het handig zijn om je hoofd leeg te maken en tegelijk voldoende stof voor nieuwe blogposts te generen, bijvoorbeeld met een mindmap. Dit is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, teksten, afbeeldingen en onderlinge relaties. Deze elementen zijn geordend in een structuur die lijkt op een boom met talloze takken.

Ordenen, verbinden en wegstrepen

Er bestaan ook digital mindmaps, maar ik vind het een bezwaar dat je toch weer achter een computer moet kruipen. Neem daarom voor het maken van een traditionele mindmap een lekker groot stuk papier, pak een potlood, vat je inspiratie samen in trefwoorden en schijf die op. Vervolgens ga je ordenen, met elkaar verbinden of juist wegstrepen. Ongetwijfeld zul je na deze sessie weer voldoende onderwerpen en blogideeën hebben voor een hele serie blogposts.

Verrassende invalshoeken met synoniemen

Verschillende woorden voor hetzelfde begrip noemen we synoniemen. Daarmee kun je een soortgelijke oefening doen als met de hiervoor beschreven mindmap. Als je een blogidee verder wilt uitwerken, bedenk je eerst de trefwoorden en vervolgens ga je daar allerlei synoniemen voor verzinnen. Dat kan tot verrassende invalshoeken leiden die je blog een geheel eigen karakter geven.

Schrijversblokkade bestaat niet

Even geen inspiratie? Maak je geen zorgen. De beruchte ‘writers block’ bestaat niet. Het is slechts een korte pauze in je creatieve proces, zoals ik eerder in een blogpost beschreef. Ga daarom niet eindeloos naar een leeg scherm zitten staren in de hoop dat de blogideeën vanzelf opborrelen. Verzet je zinnen, ga een eindje wandelen of een stukje fietsen, praat met collega’s en snuffel eens door wat kranten of tijdschriften. Kijk vanaf een terrasje naar het winkelend publiek en bedenk wat je die potentiële klanten te vertellen hebt.

Houd pen en papier bij de hand

Hoewel het wat ouderwets lijkt en niet meer passend bij het huidige digitale tijdperk, spelen pen – of potlood – en papier ook voor bloggers nog steeds een prominente rol. Houd daarom altijd een opschrijfboekje en een potlood bij de hand om je invallen direct op te schrijven, adviseer. Kan ik daar mijn smartphone niet voor gebruiken? Zeker, maar de kans is groot dat je dan toch weer even die e-mail gaat beantwoorden of de laatste berichten van Facebook of Twitter gaat lezen. En daarmee gaat die briljante inval of je unieke blogidee verloren.

Planning en structuur

Als al die blogideeën, die suggesties en die verrassende invalshoeken tot aansprekende teksten leiden, ligt de volgende valkuil de loer: gebrek aan structuur en planning. De oplossing is simpel, maak een contentagenda of -kalender. Die zorgt er niet alleen voor dat je gestructureerd werkt, maar ook dat je regelmatig blogt en er een samenhang ontstaat tussen je verschillende publicaties. Met een contentagenda voorkom je stress en krijg je rust in je hoofd. Daardoor zul je meer plezier hebben in het professioneel bloggen.

Contentagenda levert blogideeën op

In de contentkalender zet je ook evenementen, bijzondere dagen en komende gebeurtenissen. Die bieden vervolgens weer mogelijkheden om creatief op in te spelen. Houdt daarbij wel je doelgroep in de gaten. Verwacht die bijvoorbeeld vooral dat je technische onderwerpen behandelt dan ligt een blogpost over de massale belangstelling voor de Gay Pride in Amsterdam wellicht minder voor de hand. Hoewel, misschien kun je iets schrijven over de druk die een dergelijk evenement legt op de communicatienetwerken of de veiligheid in het openbaar vervoer. Of blog over de wijze waarop de verschillende logistieke processen worden georganiseerd als er zoveel bezoekers naar de hoofdstad komen. Zo kan een contentagenda samen met de eerder genoemde mindmap ook weer nieuwe blogideeën opleveren.

Bloggenerator biedt uitkomst

Lukt het ondanks alle goede voornemens toch niet om een aansprekend blogbericht te schrijven? Probeer dan eens een zogenaamde bloggenerator. Nee, dat is geen software die automatisch een blogpost voor je samenstelt, maar die generator geeft wel een aanzet om weer lekker te gaan schrijven. Op internet zijn diverse ‘blog idea generators‘ te vinden. Bezwaar is echter dat deze met Engelse woorden werken. Toch kun je het principe prima gebruiken om leuke invalshoeken te vinden voor je zakelijke blogs.

De truc is dat je vragen als ‘wie, wat, waarom, wanneer, waarmee en hoe’ beantwoordt. Ook kun je bijvoorbeeld titels maken als ‘7 tips om…’ of ‘ 3 manieren die…’. Lezers raken altijd geïnteresseerd als je begint met een prikkelende titel. En die titel stimuleert ongetwijfeld jouw creativiteit. Het gevolg? Opnieuw een aantal blogideeën en minstens één nieuwe blogpost die nog meer bezoekers naar je site trekt.

Samenhang tussen de verschillende gereedschappen

Natuurlijk ligt de kracht van mijn tips in de combinatie tussen de verschillende elementen. Zo kun je met synoniemen en een mindamp je creativiteit een duw in de goede richting geven, maar moet je tegelijk je planning en structuur in het oog houden. En vergeet niet je lezer aan te zetten tot actie. Dat kan overigens ook weer stof voor een nieuwe zakelijke blogpost opleveren. Pak je zakelijk bloggen professioneel en gestructureerd aan, dan groeit het aantal bezoekers van je site en zul je aan nieuwe blogideeën geen gebrek hebben. En lukt het echt niet om zelf regelmatig te bloggen dan kun je altijd een professionele blogger inhuren die met regelmaat nieuwe berichten op je site zet.

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Geplaatst in teksttip en getagd met , , .

Dagelijks ben ik in de weer met taal en tekst en houd ik koers in de dynamische wereld van de hedendaagse media. Ik blog, schrijf en redigeer teksten en verzorg journalistieke producties. Tijdens mijn schrijfworkshops en -presentaties draag ik mijn kennis over. Anderen leren betere teksten te schrijven geeft me voldoening. Vooral als de auteurs meer plezier krijgen in het schrijven.

Wat is jouw mening?