Dat belooft wat, een interview in de diepte

Zelden keur ik de advertenties op de tijdlijnen van social media een blik waardig, maar er zijn uitzonderingen. Zoals die annonce van een internationaal bedrijf dat reclame maakt voor ‘de prachtige levensboeken’ die het produceert.

Levensverhaal schrijven.
Samen werken aan een levensboek of biografie.

Boek van uw levensverhaal

Lijkt het u wat, zo’n levensverhaal, dan belooft de organisatie dat ze u ‘matchen’ met een professionele schrijver. Alsof dat nog niet genoeg is, zal er op basis van ‘face-to-face’ interviews een verhaal worden geschreven. Daarbij gaat de ‘writer’ niet over één nacht ijs. Nee, zij houdt een ‘interview in de diepte’. Zodra u weer boven water bent, maakt de uitgever een ‘prachtig hard cover boek’ van uw levensverhaal.

Gedetailleerde informatie

Nu kent mijn nieuwsgierigheid nauwelijks grenzen, dus besluit ik in te gaan op de uitnodging om gedetailleerde informatie over de geboden diensten aan te vragen. Dat ligt per omgaande in mijn digitale brievenbus. “Ik help u graag om uw verhaal zo goed mogelijk op te schrijven”, belooft de sales & customer relations manager.

‘Zo goed mogelijk’

Nu leerde ik al heel jong dat het niet zo netjes is om een brief, dit geldt wat mij betreft ook voor een e-mail, met ‘ik’ te beginnen. Zo moeilijk is dat toch niet? In dit geval had de manager gemakkelijk kunnen schrijven: “Graag wil ik u…”. Ook geen toppunt van creativiteit, maar het is een fraaiere start van het betoog. Dat de medewerker zal helpen om mijn verhaal ‘zo goed mogelijk’ op te schrijven, wekt evenwel weinig vertrouwen. Lichtpuntje is dat ze mij niet met het tegenwoordig zo vaak misbruikte ‘je’ aanspreekt.

Let op het uitroepteken

Maar goed, we zijn er nog niet. Via een link kan ik namelijk een afspraak ‘inboeken’. Raadzaam om dat te doen, want anders zal iemand binnen drie dagen telefonisch contact met mij opnemen, luidt het dreigement. Waarna de e-mail besluit met het al even imponerende: “Ik spreek u snel!”. Let op het uitroepteken, waarvan het volstrekt overbodige gebruik er op de marketingschool wordt ingeramd.

Gewoon bellen voor een afspraak

Overweegt u uw levensverhaal in een boek te laten vastleggen, dan kunt u mij gewoon bellen. Maken we een afspraak – inboeken is niet nodig – voor een persoonlijke ontmoeting. Besluiten we daarna samen aan uw levensboek of biografie te werken, dan zal ik u het hemd van het lijf vragen. Weest niet bevreesd, aan interviews in de diepte doe ik niet. Maar het resultaat is een prachtig boek met een zachte of een harde kaft. Dat beloof ik. Meer weten? Stuur me een berichtje (contact met Cees).

Geplaatst in schrijfnieuws en getagd met .

Wat is jouw mening?