Eigenwijze tuinen van Marc de Graaf

Als hij het echt niks vindt, begint hij er niet aan. Die houding is kenmerkend voor de Barneveldse tuinarchitect Marc de Graaf. Dat hij een tikje eigenwijs is, ziet hij juist als de kracht van zijn aanpak. “Op elke tuin druk ik mijn stempel en dat doe ik alleen als ik er volledig achter kan staan”, benadrukt hij.

Marc de Graaf ontwerpt tuinen.
Marc de Graaf drukt op elke tuin zijn eigen, kenmerkende stempel.

Praat met Marc over zijn werk, zijn filosofie en zijn tuinen en hij wordt met de minuut enthousiaster. Die bevlogenheid laat ook zijn klanten niet onberoerd. Niet zo vreemd dus dat hij over het aanbod van werk niet heeft te klagen. “Elf jaar geleden ben ik gestart. Dat was precies in een periode dat de creatieve beroepen onder druk stonden. Daardoor was het hard aanpoten, maar ik heb nooit concessies gedaan aan mijn eigen creativiteit en mijn kijk op het ontwerp en de aanleg van tuinen. Op mijn zestiende werkte ik al bij hoveniersbedrijven en vanaf het eerste moment wilde ik de stap zetten om mijn passie voor tuinen te vertalen in een eigen bedrijf. Dat is gelukt.”

Samenwerking

Sinds een jaar of vier is Marc met zijn bedrijf in een stroomversnelling gekomen nadat hij opdracht kreeg om de binnentuin van het sterrenrestaurant ‚De Librije’ in Zwolle aan te leggen. Na afronding van dit project volgden voortdurend nieuwe opdrachten. Marc heeft nu zeven medewerkers die net als hij een passie hebben voor alles wat groen is. “Zonder dit team was het nooit gelukt te komen waar we nu zijn”, benadrukt hij. Daarnaast werkt Marc met een aantal zelfstandige professionals die precies weten welke eisen hij stelt aan een tuin.

“Inmiddels werken we ook nauw samen met een aantal architecten en met bedrijven hier in de regio. Daardoor kunnen we de krachten bundelen en dat leidt steevast tot resultaten die in het oog springen”, vervolgt Marc enthousiast. “Wij willen onze klanten verrassen met een tuin waarin we elementen van mens en natuur in een eigentijds jasje steken. Dat lukt en dat is tegelijk ons visitekaartje, want vooral door mond-tot-mondreclame komen er voortdurend nieuwe opdrachten binnen.”

Daarom is Marc nu druk bezig met de groei van zijn bedrijf en de richting waarin hij zich wil ontwikkelen. “Die plannen beginnen steeds verder vorm te krijgen, maar het is nog te vroeg om daar meer details over te vertellen”, antwoordt hij op de vraag hoe Marc de Graaf Tuinen er in de toekomst uit zal zien. Wel is duidelijk dat hij zich nog meer wil profileren als ontwerpbureau zonder daarbij de uitvoering van projecten uit het oog te verliezen.

Bijzonder project

Over één ding laat hij geen onduidelijkheid bestaan: als Marc de Graaf een tuin ontwerpt en aanlegt, wordt het een bijzonder project. “Vanaf het begin neem ik de klant mee in het proces. Ik vertel hoe ik het wil aanpakken, laat voorbeelden zien, maak collages, doe suggesties en draag ideeën aan. Natuurlijk luister ik naar de wensen, maar ik aarzel ook niet om kritische vragen te stellen en zo nodig tegengas te geven. Als ik me niet kan vinden in de ideeën, zeg ik ook dat we het zo echt niet gaan doen”, klinkt het beslist.

Als voorbeeld noemt hij de discussie die hij had met één van zijn opdrachtgevers. Die had bepaalde ideeën over de aanleg van een waterpartij in zijn tuin. Dat strookte niet helemaal met het beeld dat Marc voor ogen stond en hij deed een aantal voorstellen om het toch net even anders aan te pakken. “Juist door de aanpassing van de details kreeg de tuin een gepastere uitstraling. Als ik dat kan realiseren en de klant ziet het ook, geeft me dat ontzettend veel voldoening.”

Drie dimensies

“Mensen zijn gewend om buiten de lintjes te kleuren. Ik help ze daar graag bij”, legt Marc uit terwijl volgens hem een tuin juist uit drie dimensies bestaat. “Misschien klinkt het raar, maar ook de hoogte is een belangrijk element. Daardoor kun je ruimte creëren. Daarnaast probeer ik graag iets innovatiefs te doen, iets wat nog niet eerder is gedaan en waarvan gezegd kan worden: ‘Kijk, deze tuin is door Marc de Graaf aangelegd’. Natuurlijk moet de opdrachtgever zich behaaglijk voelen in zijn eigen tuin. Rust en ruimte zijn voor mij twee sleutelbegrippen die je voortdurend terugvindt in mijn ontwerpen. Als alle elementen bij elkaar worden gevoegd, kom ik tot een gedegen tuinplan dat ook toekomstbestendig is.”

Daarmee is voor hem de kous nog niet af, want op elk moment van de aanleg van de nieuwe tuin is hijzelf of een van zijn medewerkers aanwezig om een vinger aan de pols te houden. Daarbij worden zelfs de kleinste, en ogenschijnlijke onbelangrijke, details niet uit het oog verloren. “Stel dat ik heb bedacht dat er een bepaald formaat tegels gebruikt moeten worden en de stratenmaker denkt dat een tegel van iets kleine afmetingen ook wel kan dan kan ik daar behoorlijk chagrijnig van worden.”

Vertrouwen

Die eigenwijze aanpak heeft inmiddels wel zijn vruchten afgeworpen, want juist dat creatief onderscheidende en het scherpe oog voor detail weten klanten te waarderen. Niet alleen in de Barneveldse regio ook in de Randstad is Marc inmiddels een veelgevraagd tuinontwerper. “Voor de aanleg van een nieuwe tuin kiezen mensen bewust en vaak hebben ze er voor gespaard. Dan begin ik zo’n project met een eerste gesprek waarbij duidelijk sprake moet zijn van een ‘klik’. Dat zie ik als één van de belangrijkste ingrediënten van een succesvolle aanpak. Daarnaast moet er een vertrouwensrelatie zijn. Soms gaat dat heel ver en zijn er mensen die zeggen: ‘Maak er maar iets moois van’. Toch blijft het ook dan belangrijk dat er sprake is van intensief persoonlijk contact en een open en eerlijke communicatie, ook met mijn medewerkers.”

“Onze werkwijze kent drie krachtige stappen die helpen om van een tuin een persoonlijke omgeving te maken”, besluit Marc. “Vanzelfsprekend beginnen we met het ontwerp waarbij we de ideeën en wensen vertalen in een ontwerp. Daarna verzorgen we de aanleg van de tuin en verbinden we alle elementen om het het tuinontwerp werkelijkheid te laten worden. Is de tuin eenmaal aangelegd dan verzorgen we het onderhoud. Zo blijft een tuin ook in de toekomst in alle opzichten zijn waarde behouden.”

Kijk op www.marcdegraaftuinen.nl voor meer informatie over Marc, zijn ontwerpfilosofie en voorbeelden van zijn werk.

Dit artikel verscheen in het voorjaar van 2018 in ‘Etalage Barneveld’,
een speciale uitgave van de Barneveldse Krant.

Geplaatst in advertorial, publicaties en getagd met .

Wat is jouw mening?