Taalfouten? Niet zeuren!

In de westerse wereld leren we – gelukkig – allemaal schrijven. Hoe komt het dan dat sommige geschriften die ik voorbij zie komen het niveau van een slecht geschreven boodschappenbriefje niet ontstijgen?

We sturen elkaar dagelijks talloze berichten, maar soms zijn de teksten zo onduidelijk dat de ontvanger geen idee heeft van de bedoeling.
We schrijven wat af, maar soms zijn de teksten onbegrijpelijk.

Punten, komma’s en hoofdletters

Regelmatig ontvang ik e-mails waarbij de schrijver alle basisregels van een leesbaar bericht met voeten heeft getreden. Geen fatsoenlijke aanhef, zinnen zonder begin en eind. Punten, komma’s of hoofdletters? Wat ouderwets. Daar doen we niet aan. En taalfouten? Ach, een kniesoor die daar op let.

Drie zinnen, negen fouten

Minachting voor de lezer vind ik het. Toen ik onlangs een bericht op Facebook zag waarin de schrijver maar liefst negen fouten maakte in drie zinnen, kon ik niet nalaten daar een opmerking over te plaatsen. Dat heb ik geweten. Ik kreeg de wind van voren. Overigens stonden in de grove reactie ook weer drie fouten. Zelfs een Engelse krachtterm kon hij niet foutloos schrijven, maar dit terzijde.

Onbeantwoorde e-mails

Volgens mij hebben we met elkaar nog nooit zoveel geschreven als nu. Hoeveel berichten worden er dagelijks op social media gezet? Hoeveel e-mails versturen we elkaar elk uur? Ik spreek soms vakgenoten die met trots melden dat ze voortdurend worstelen met meer dan vijftig ongelezen en dus ook onbeantwoorde e-mails.

‘Slechte e-mail syndroom’

Recent onderzoek in Engeland heeft aangetoond dat we doodongelukkig worden van al die e-mails, whatapps en messengerberichten. Niet alleen is de hoeveelheid niet meer te bevatten, ook het niveau van de teksten is zo bedroevend dat we er bijkans depressief van worden. Psychologen hebben de handen vol aan patiënten die hulp nodig hebben om het ‘slechte e-mail syndroom’ te boven te komen.

Zet notificaties uit

Zet je e-mail notificaties uit en controleer niet meer dan twee keer per dag je digitale post, adviseren de onderzoekers. Doe dat alleen op momenten dat je de berichten ook kunt beantwoorden. Even je e-mail bekijken als je er verder toch niets mee kunt doen levert slechts meer stress op.

Controleer je e-mail alleen op momenten dat je de berichten ook kunt beantwoorden.
Controleer je digitale post alleen op momenten dat je de berichten ook kunt beantwoorden.

Digitale flauwekul

Ook zouden we massaal over kunnen gaan tot het drastisch verminderen van de hoeveelheid digitale flauwekul die we elkaar voortdurend toesturen. Pak eens wat vaker de telefoon. Meestal kun je dan in een paar minuten regelen waarvoor je anders eindeloos e-mailverkeer nodig hebt. Wellicht kun je ook eens langs gaan bij die collega waarmee je iets te bespreken hebt. Of bij die vriend of kennis waarmee je persoonlijke ervaringen wilt delen.

Even bellen of persoonlijk contact

Ooit sprak ik eens een medewerker aan die een e-mail wilde versturen naar een collega die vijf meter verderop een bureau bemande. Toen ik haar adviseerde even een paar stappen te lopen om te overleggen over die vergaderdata was ze hoogst verbaasd. Nog meer verwondering borrelde op nadat bleek dat ze in een minuut kon regelen waar ze anders eindeloos veel e-mails voor moest versturen.

Mailbox vol, gewoon verwijderen

Zelf maakte ik enige tijd geleden een lange zeilreis. Aan boord en op de eilanden die we aandeden was internet niet voorhanden. Weer terug in de bewoonde wereld, controleerde ik op het vliegveld mijn e-mail. Honderden berichten stonden er in mijn digitale brievenbus. Ik werd er moedeloos van en onder druk van de Caribische omstandigheden nam ik een resoluut besluit. ‘Verwijder’. Met één druk op de knop was ik ontsnapt aan deze stressverwekkende toestand.

Onthutsend is dat er slechts enkele relaties na verloop van tijd verontrust vroegen waarom ik niet op hun vraag, verzoek of mededeling had gereageerd. Blijkbaar was er dus van die honderden berichten slechts een handjevol dat er toe deed.

Fatsoenlijk taalgebruik is een genoegen voor de lezer

Slechte teksten en volstrekt overbodige berichten. Laten we daar eens mee ophouden. En als je dan toch letters, woorden en zinnen wilt gebruiken om je boodschap over te brengen, zorg dan in ieder geval voor fatsoenlijk taalgebruik. Dat is voor de lezer een stuk prettiger.

Boekentips

Wil je foutloos foutloos Nederlands schrijven? Deze boeken helpen je op weg.

Goedgebekt biedt de mogelijkheid de betekenissen van woorden, uitdrukkingen en gezegden op te nemen.
Vlekkeloos Nederlands voor iedereen
Grammatica Nederlands

Schrijven is vooral plezierig om te doen

Wie bovenstaande tekst op zich laat inwerken, zou kunnen vaststellen dat ik pleit voor minder geschriften. Niets is minder waar. Schrijven is leuk. Dat ontdek je bijvoorbeeld als je een schrijfworkshop volgt en je schrijfkwaliteiten een flinke oppepper krijgen. Schrijven, gelezen en begrepen worden. Dat geeft ongekende voldoening.

Geplaatst in schrijfnieuws en getagd met .

Wat is jouw mening?