Vrouwen zweten, mannen huilen

De hoofdpersonen in de boeken van thrillerauteur Jack Molenaar hebben weinig karakter. Zelf zegt hij daarover: “Dat wordt me wel verweten. ‘Ze komen als mens niet erg uit de verf’, schreef de recensent van een of ander dagblad, en daar bovenop uitte de beroepscriticus van het NBD Biblion zich in soortgelijke bewoordingen. Maar er zijn ook lezers die mijn verhalen om die reden juist waarderen, gewoon omdat het zo makkelijk leest. ‘Je wordt niet in het keurslijf van een karakter geperst’, vertrouwde een van mijn proeflezers mij toe. ‘Ik word een beetje moe van die uitgesproken karakters. Het liefst ontdek ik zelf de mens in het verhaal.’

Jack Molenaar. auteur van Nederlandse thrillers.
Volgens sommige recensenten hebben de hoofdpersonen in de boeken van Jack Molenaar te weinig karakter. Zelf denkt hij daar anders over.

Recht van lijf en leden

Jacks hoofdpersonen zijn meestal jonge mensen, of in ieder geval recht van lijf en leden: vlotte vrouwen die achteloos een pluk haar uit hun gezicht vegen en naar zweet ruiken omdat ze op de vlucht zijn en hard hebben gelopen. En mijn mannen huilen ook wel eens, maar gaan zonder onhebbelijke trekjes door het leven met een knap gezicht met scherpe trekken en een vierkante kin. Ze leven, hebben lief, zijn doortastend en knokken voor wat ze waard zijn. En hun karakter blijkt uit wat ze zeggen en vooral door wat ze doen.

Scandinavische thrillers

Zelf leest Jack ook graag Scandinavische thrillers. Daarin wordt veel aandacht besteed aan karakters: zwaarmoedige rechercheurs die te veel roken en drinken, en een pesthekel hebben aan hun schoonmoeder. En de vrouwen waar ze het mee moeten doen, zijn ook al geen haar beter. Het zijn stiekeme drinkers die schijnbaar de hele dag niets anders doen dan schelden en tieren.

“Zoals gezegd, ik lees ze graag, maar de karakterbeschrijvingen werken nogal remmend op het verhaal. Vind ik persoonlijk. Daarbij komt het vaak voor dat de karakters verpakt zijn in een mens met gebreken: oud, chagrijnig, mank, sikkeneurig, verslaafd, nurks, depressief. Dat begrijp ik, want het is nu eenmaal een veel grotere opgave om een karakter te bouwen rond een optimistisch, sportief en liefhebbend mens.”

Uitgewerkte karakters en snelle plotwendingen

Wat zou je daarover leren tijdens een schrijfworkshop? Ik denk dat diep uitgewerkte karakters niet passen in een thriller waarin snelle plotwendingen de boventoon voeren. Heb je belangstelling voor een van mijn schrijfworkshops? Stuur me een berichtje (contact met Cees).

Geplaatst in schrijfcoaching en getagd met .

Wat is jouw mening?