Weg met de lege woorden

Onlangs organiseerde ik een schrijfworkshop voor een groep van acht reisbloggers die me elkaar een ‘travelblog’ in de lucht hielden. Op het gemiddelde bezoekersaantal van tachtig tot honderdduizend was de grondlegger van de website best trots. Terecht, want bloggen is hard werken en als je binnen een paar jaar dit resultaat kunt boeken, heb je flink je best gedaan. Toch was er een verbeterpuntje: ‘lege woorden’ kwamen overvloedig voor in de blogberichten.

Vermijd lege woorden en bedenk iets anders dan 'leuk' en 'pittoresk'.
Hoe zou jij deze waterval in de buurt van het Spaanse Ronda beschrijven?

Enthousiaste en gedreven bloggers

Toen er voortdurend meer uitnodigingen van reisorganisaties binnenkwamen, er met grote regelmaat blogs geschreven moesten worden en de werkdruk toenam, was voor de beheerder van de site het moment gekomen om hulptroepen in te schakelen. Inmiddels is er een groep enthousiaste en gedreven bloggers ontstaan die met regelmaat op reis gaan en daarover artikelen schrijven van soms meer dan drieduizend woorden.

Voor de lezer of voor de zoekmachine?

Terug naar de schrijfworkshop. Deze middag laten we in de sfeervolle omgeving van een voormalige kerk tal van onderwerpen de revue passeren. Natuurlijk komt de vraag aan de orde voor wie de bloggers schrijven. Is dat voor de lezer, voor de zoekmachine of voor de opdrachtgever die ze in staat stelt reizen naar bijzondere bestemmingen te maken.

Zoekwoorden en inkomsten

Over het antwoord op die vraag ontstaat een boeiende discussie. Is de vindbaarheid niet optimaal vanwege het gebrek aan de juiste trefwoorden in de tekst, mankeer er iets aan de SEO, de zoekmachine-optimalisatie, dan komen er geen bezoekers. Vinden de lezers het niks omdat dezelfde zoekwoorden te vaak in de tekst voorkomen dan haken ze af. En als de opdrachtgever niet tevreden is, komen er geen nieuwe uitnodigingen voor aantrekkelijke reizen meer. In vrijwel alle gevallen hebben dan ook de adverteerders geen belangstelling meer en blijven inkomsten uit.

Aan lege woorden geen gebrek

Als we de in de loop van de middag de teksten van de afgelopen jaren analyseren, komen we tot een verrassende ontdekking. Aan ‘lege woorden’ geen gebrek, zo blijkt snel.  Vooral ‘leuk’ is een absolute koploper, op de voet gevolgd door ‘gezellig’, ‘sfeervol’ en ‘pittoresk’. Allemaal woorden die populair zijn bij reisbloggers, maar nauwelijks iets toevoegen aan de tekst.

Lege woorden, vermijd ze.
‘Blauwe lucht boven een pittoresk dorpje’,een tekst die niets toevoegt.

Mijn toehoorders raken enigszins in verwarring als ik vraag wat ik mij moet voorstellen bij een ‘leuke dierentuin’ of een ‘leuke wandeling’. En wat is nou precies een pittoresk dorpje of een sfeervol restaurant?

Bedenk een creatieve omschrijving

Na enige discussie zijn we het erover eens dat ‘lege woorden’ gemakkelijk in de tekst een plek weten te vinden, zeker als de deadline nadert en er haast is geboden. Natuurlijk kun je schrijven dat een speeltuin leuk is voor kinderen, maar waarom zou je niet proberen een creatievere omschrijving te bedenken? Bijvoorbeeld dat de kinderen geen genoeg konden krijgen van de talloze speeltoestellen en ze zelfs met een ijsje niet waren te verleiden om de speeltuin te verlaten.

Lege woorden, vooral in blogs, zie ik aan de lopende band voorbij komen. Daardoor gaan teksten allemaal op elkaar lijken en dat is nu juist wat je niet wilt. Vermijd algemeenheden en onderscheid je met een beeldend verhaal. Je lezers zullen je dankbaar zijn, de zoekmachines tevreden en de opdrachtgevers gerustgesteld.

Beter bloggen?

Wil je leren hoe je beter kunt bloggen? Kom dan naar mijn workshop. Meer weten? Stuur me een berichtje (contact met Cees) en ik probeer binnen 24 uur te antwoorden.


BOEKENTIPS

In deze boeken vindt je adviezen over bloggen, tekst en taal. De links verwijzen naar de website van de auteurs en naar www.bol.com waar je de boeken kunt kopen.

‘Bloggen doe je zo!’ van Esther Molenaar

Bloggen doe je zo bestellen bij www.bol.com
‘Bloggen doe je zo!’ van Esther Molenaar.

Bloggen is een uitstekende manier om je onderneming of expertise onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Met een blog kun je naamsbekendheid, vindbaarheid en expertstatus versterken, maar weinig ondernemers brengen het bloggen in praktijk.

Met ‘Bloggen doe je zo!’  zet Esther Molenaar startende bloggers direct aan het werk. In haar boek geeft adviezen over:

  • Opzetten van een waardevolle blog
  • Meten van de resultaten
  • Verbeteren van de effectiviteit
  • Gebruik van SEO en social media
  • Stap voor stap opbouwen van een expertpositie

Esther Molenaar (deblogtrainer.nl) helpt ondernemers hun online zichtbaarheid en expertstatus binnen hun vakgebied te vergroten. Ze blogt over bloggen en verzorgt blogtrainingen. 


Beter bloggen, inspirerend doe-boek voor zzp-ers

Beter bloggen van Karin Ramaker.
Beter bloggen van Karin Ramaker.

‘Beter bloggen‘ van Karin Ramaker is een inspirerend en motiverend doe-boek voor iedereen die overweegt zakelijk te gaan bloggen maar niet weet waar te beginnen, of die ermee is begonnen en nu vastloopt. Met tal van voorbeelden en opdrachten spreekt Karin je creativiteit aan, biedt ze inspiratie voor blogs en helpt ze je een eigen stijl te ontwikkelen die past bij jou en bij je doelgroep. Daarbij gaat het er niet om dat je blindelings marketingtrucjes toepast, maar dat je realistisch bent in wie en wat je wilt bereiken.

Hoe haal je inspiratie uit alledaagse dingen, hoe blijf je gemotiveerd om jouw verhaal te vertellen en hoe raak je je publiek zodat je een schare trouwe lezers opbouwt? De auteur legt het uit en geeft voorbeelden.

Karin Ramaker (1973) is blogtrainer, en (online) blogcoach. Ze organiseert crossmediale internetprojecten. Eerder verschenen van haar hand: ‘Opkrabbelen, nadat je op je bek bent gegaan‘ en ‘Gewoon single!‘.

Geplaatst in blogtips en getagd met .

Wat is jouw mening?