Workshop ‘Persbericht schrijven’

Bedrijven, verenigingen en instellingen hebben volop nieuws te melden. De opening van een tweede vestiging, het behalen van een kampioenschap, de aanstelling van een nieuwe directeur, een jubileum, een innovatief product, allemaal nieuwswaardige feiten die een persbericht verdienen. Toch komen die berichten lang niet altijd in de krant. Waar ligt dat aan? Tijdens de schrijfworkshop ‘Persbericht schrijven’ leer je hoe je een persbericht schrijft dat wel gepubliceerd wordt.

Waarom kom ik niet in de krant?

Schrijfworkshop Persbericht schrijven
In een kleine groep leer je hoe je een professioneel persbericht schrijft.

Dat de meeste persberichten de krant nooit bereiken komt doordat ze niet aan de redactionele eisen voldoen en onvoldoende feitelijke informatie bevatten. Redacties hebben geen tijd om overal achteraan te bellen of een tekst volledig te herschrijven. Niet omdat ze dat niet willen, maar simpelweg vanwege de hoge werkdruk en de deadline die voortdurend dichterbij komt. Met een persbericht dat voldoet aan een aantal journalistieke principes is de kans veel groter dat je nieuws wél in de krant terecht komt.

Schrijfworkshop Persbericht schrijven
Samen werken aan een professioneel persbericht.

Welke onderwerpen komen aan bod?

Ook leg ik uit wat de vaste journalistieke structuur van een persbericht is en aan welke vormeisen en stijlkenmerken het moet voldoen. Daarnaast schets ik hoe redacties en journalisten een persbericht beoordelen. En we doen wat grappige oefeningen die vanuit verschillende invalshoeken de kracht van tekst en taal laten zien. Verder belicht ik de essentie van nieuwswaarde en hoe je die creëert, op welke manier je aantrekkelijk en prikkelend kunt formuleren, hoe je citaten gebruikt en wat sterke koppen zijn.

Dit leer je tijdens de workshop ‘Persbericht schrijven’

  • Je werkt met verschillende voorbeelden van persberichten
  • Je leert denken als een journalist
  • Je leert alles over het juist moment van verzenden van je persbericht
  • Je leert hoe je kunt opvallen met je persbericht
  • Je leert hoe je journalisten het beste kunt benaderen
  • Je leert welke taal je wel en niet moet gebruiken in je persbericht
  • Je leert wat je moet doen als je persbericht toch niet wordt geplaatst

Voor wie is deze workshop bedoeld?

  • deze schrijfworkshop is bedoeld voor medewerkers van een bedrijf, instelling of vereniging die zich bezighouden met
    • marketing
    • voorlichting
    • public relations

Details van de workshop ‘Persbericht schrijven’

  • Duur: circa 3,5 uur
  • Aantal deelnemers: minimaal 4, maximaal 10
  • Kosten: 45 euro (inclusief 21% btw)
  • Locatie: Almere (details volgen)
  • Verschillende data*

*Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief ‘Creatief met tekst en taal’ en blijf op de hoogte van het nieuws rond mijn schrijfworkshops.

Training ‘Persberichten Schrijven’ op locatie

Wil je de workshop ‘Persberichten schrijven’ liever samen met collega’s volgen? Dan kan ik een op maat gemaakte workshop op locatie verzorgen.

  • Duur: circa 3 uur
  • Aantal deelnemers: minimaal 4, maximaal 10
  • Kosten: 350 euro (exclusief 21% btw en reiskosten, inclusief voorbereiding)

Meer weten over mijn schrijfworkshops?

Stuur me een berichtje (contact met Cees) en ik probeer binnen 24 uur te antwoorden.

Geplaatst in schrijfworkshops en getagd met , .

Wat is jouw mening?